Muzika i kontrola gubljenja čula - Čujete li seks?

04 Jul 2020 | Milica Savić

"Umetnost seksa je umetnost kontrolisanja gubljenja kontrole". Paulo Koeljo

„Bezobrazne stvari“, koje su postavljene na ovaj način u javnom diskursu, bile su više ili manje bezobrazne u zavisnosti od toga koja je godina u pitanju, koji je kulturni identitet aktuelan i koji je pol implementira u svoj govor i kontekst priče.

Moderna psihologija je tek kasnije uzela u obzir legitimnost i prirodnu potrebu žena da razmišljaju o tome da ih nešto asocira na seks.

Kada je u pitanju popularna muzika, od Madone, koja se u to vreme sama borila za fizičke potrebe, maštanja i nagone žena, pa preko današnjih gotovo svih izvođača, seks i ravnopravnost u toj potrebi, želja za ekperimentisanjem i ostalo odneli su prevagu. 

Madonin ceo album „Erotica“ je umetnost, sloboda i odavno je deo istorije postavljen u ovom pravcu priče.

Svima je jasno da je poruka koju umetnik/ca šalje sastavljena iz više slojeva, često moćna toliko da se shvati odmah, ali moćnija u tome da bude univerzalna i shvaćena u pravcu našeg konstrukta ličnosti. 

Kada je video popularizovan, tog momenta je posložio ovu priču, i mi smo mogli da vidimo ljubav, bol, čekanje, erotiku i da osetimo seks među akterima.

Dakle, nisu nas samo reči, glas i muzka asocirali na nešto – dobili smo širu sliku.

Ljubav i seks? Da, svakako – ne, nikako.

Obožavam da slušam muziku dok radim, a za to vreme retko slušam nove stvari, već se najviše vraćam na osamdesete i devedesete. Nedavno sam napravila sebi „listu“ od samo dva izvođača: od Džordža Majkla do grupe INXS.

Pesme „Father Figure“ i „Need You Tonight“ napravile su u meni mešavinu o kojoj sam gore počela da pričam - došlo je do jedne sjajne stvari koja će napraviti jednu korisnu paralelu – na koji način današnji izvođači prave muzički performans u kom spajaju ljubav i seks?

Objektivizacija muškog i ženskog tela

Površni pristup ljudskom telu nije krenuo pre 10 godina. Iako se lako može pomisliti da su upravo današnji najpoznatiji predstavnici pop muzike i popularne kulture uticali na to da se, pogotovo, žensko telo postavi u kontekst dominacije, potčinjenosti, seksa, fizičke lepote i zavodljivosti – greška je jasna ako podsetim na jednu stvar odmah ispod.

Mediji su pomogli „silovanju“ ljudskog mozga u ovom pravcu, a različiti izvođači su temu seksualnosti postavili u jasan fokus s obzirom na vreme stvaranja. Na ovaj način je Madona uspela da stvori seksualnu revoluciju, okej, ali vremenom se sve pokvarilo, izveštačilo, izokrenulo i uticalo na dugogodišnji trud.

Godinama se javnost bori protiv seksizma, šovinizma i ejdžizma u pesmama i spotovima. Danas to snažno utiče i na muško telo, a u velikoj meri jasno vređa inteligenciju.

Prince i hard core

Prvi koji je uspeo da seks, kao primarni motiv, postavi u fokus umetničke poruke kroz tekst i muziku bio je, tada, osamnaestogodišnji Prince, i to u pesmi “Soft and Wet”, a Madonin spot za pesmu Justify My Love (1990) je preteča soft core pornića. 

“Soft and Wet” bio je pogodak u metu jer je u glavi slušalaca ostavljao prostor za vizualizaciju vođenja ljubavi, a ispostaviće se kasnije da je skoro svaka njegova pesma i te kako ispunjena seksualnošću. Sa druge strane, Madona je još jednom porušila tabu i to upravo kada je videom upotpunila sliku poslavši poruku da ona ruši seksualne kontroverze – i da će to raditi i dalje.

Iz gore pomenutih razloga mi je bilo veoma drago što sam ponovo pustila tu sjajnu stvar od pesme “Father Figure”!

Kad god je čujem, ili pogledam spot, osetim svaku emociju: sve vreme se ježim, vidim i čujem ljubav, strast, tugu, ljutnju, nedostajanje i čekanje – a za iste “pare” slušam seks! 😊

Danas imamo hard core seksualizaciju i objektivizaciju koje uzimaju potpunu dominaciju u svetu komercijalne muzike. Momenat kada sam na to pomislila bio je upravo jedan komercijalni spot u kome je pevač dominantno sirovo lep, poželjan, alfa i pun seksualne energije.

Reklama kojom se vode njegovi menadžeri svodi se na izgled, pa tek onda na sve ostalo, članovi žirija različitih takmičenja vode se prvo izgledom i kod muškaraca i kod žena - oni daju sebi za pravo da komentarišu nešto što je isključivo njihovo i neotuđivo od individue, tako da se fokus sa izgleda supermodela pomera na izvođače različitih muzičkih žanrova.

Dakle, seks je svuda – on se zasigurno prodaje. Jedini problem je što svesno i nesvesno utičemo na globalnu eksploataciju i umetnosti i umetnika.

Do kraja, neće imati ko šta da nam ponudi, jer znamo da:

"Seks je poput novca - samo je previše dovoljno". John Updike

 

Foto: Pixabay

Komentari
Ostavi komentar